Autovero, veroauto.
Näin vaalien lähestyessä on verojen poistoa ja ennenkaikea autoveron poistoa väläytelty puolueen jos toisenkin taholta. Numeroiden nojalla tämä tarkoittaa syrjäseudun asukkaille taas uutta menoerää. Vaikea uskoa etteikö autoveron vuotuista verokertymää ( n. 900 milj.€ ) otettaisi polttoaineveron avulla takaisin tai korottamalla käyttömaksuja.
Asiaa voi aina lähestyä myös järkevästi, postetaan autovero, mutta otetaan tilalle samansuuruinen liikenneturvallisuusmaksu.
Liikenneturvallisuusmaksua voidaan pienentää tai suurentaa seuraavin ehdoin:
Alkolukko -50%
Nopeudenrajoitus 120km/h -40%
Ajoneuvossa ei alkolukkoa ja nopeudenrajoitinta +50%
Suomessa kuoleee vuosittain n. 250 ihmistä liikenteessä, ylinopeus ja rattijuopumukset osallisena suureen osaan. Lisäksi suomessa on vuosittain 18000 rattijuopumusta kuormittamassa poliisia. Muutos ei tapahtuisi nopeasti, mutta liikenneturvallisuusmaksun käyttö muuttaisi liikennekulttuuria vuosikymmenessä oleellisesti turvalliseen suuntaan, polkematta kuitenkaan niiden oikeuksia jotka haluavat mahdollisuuden ajaa juopuneena ylinopeutta. Lisänä tietenkin autojen hinnan halpeneminen nostaisi autojen ostointoa, vähentäisi liikenteen päästöjä, eikä särkisi veropohjaa autoveron osalta. Poliisile jäisi aikaa tärkeämpiin tehtäviin ja poliisin resurssien vapautumista voitaneen pitää säästönä.
Kommentit (0)